Interact als deel van Rotary International

Misschien heb je wel ergens het Rotary wiel al gezien, op de zijkant van dozen hulpgoederen die geschonken worden na een ramp, op een koeltoog in een sociale keuken, op de hesjes van motorrijders die een rit voor het goede doel organiseren, of naast het UN logo in het kader van de wereldwijde Polio vaccinatie-campagnes.
Het zijn enkele van de sociale projecten waar de honderduizenden (1,3 mln.) Rotary leden bij betrokken zijn.

Rotary leden zijn sociaal geëngageerde ‘volwassenen’ die trachten het motto Service Above Self in praktijk te brengen door in de lokale gemeenschap en internationaal acties op te zetten rond armoedebestrijding, gelijkheid, milieuzorg en dergelijke meer.

Rotary richt zich tot de leeftijdsgroep 35+ …, voor wie tussen 18 en 35j is bestaat Rotaract; en voor ‘de jeugd’ is er Interact. Een wereldwijd netwerk van meer dan 145.000 Clubs voor jongeren tussen 12 en 18 jaar oud.

Our History

Video over Interact (link naar Youtube)

• Paul Harris, geestelijke vader van Rotary, sticht de eerste Rotary Club in Chicago (USA).
    Onder het nog steeds gangbare motto "Service above Self" zetten Rotariërs hun talenten, middelen, netwerk in om mensen met noden te helpen.

• Rotary groeit en is ondertussen een organisatie geworden met wereldwijde expansie.
    Men vindt vanaf dit jaar Rotary Clubs op 6 continenten.

• Op 5 november start de eerste Interact Club, verbonden aan de Melbourne High School in Florida.
    Interact is de samentrekking van "INTERnational" + "ACTion".

• Interact wordt 60 jaar.
    Inmiddels heeft ook daar een wereldwijde verspreiding plaatsgevonden: 345.000 leden in 14.000 clubs verspreid over 145 landen.

Enkele kerncijfers

350.000+
Leden
Clubs
146 landen
in de wereld

Lokale verankering

Onze moederclub

Interact Zele werd opgericht vanuit Rotary Club Gent-Zuid. Bezieler Luc Rombout is lid bij Gent-Zuid, maar woonachtig te Zele.

Gemeente Zele

Zele is een Belgische gemeente, gesitueerd in het midden van de Provincie Oost-Vlaanderen en telt ongeveer 22.000 inwoners.